Magyar poptörténet: új tanulmánykötet fokozott atelier-s jelenléttel

Megjelent „A magyar populáris zene története(i)” a Rózsavölgyi gondozásában

2021.01.17.
Magyar poptörténet: új tanulmánykötet fokozott atelier-s jelenléttel

A tanulmánykötet egy, a magyarországi populáris zene 20. századi történetével foglalkozó könyvsorozat harmadik darabja. A publikáció hírét örömmel osztjuk meg már csak azért is, mert a szerzők között szép számmal szerepelnek az Atelier oktatói, jelenlegi és alumnus doktoranduszai: György Eszter, Heltai Gyöngyi, K. Horváth Zsolt, Varga Luca és Wagner Sára.

Mint a kiadó honlapján olvasható, a sorozat kötetei nem egyetlen, nagy narratíva köré épülnek, és nem az eddigi tudások szisztematikus összefoglalásai kívánnak lenni. Ellenkezőleg: számos tudományterület, intézmény és alkotói műhely képviselőinek – rendszerint kisebb témákra, részproblémákra, esetekre koncentráló – szövegei szerepelnek bennük, amelyek olykor kérdezésmódjukban, fogalomhasználatukban, de akár az azonos forrásokból levont következtetéseikben is különböznek egymástól. A magyar populáris zene története(i)ben az operettől a cigányzenén át a pop-rock különböző irányzataiig számos, hosszú ideje egymás mellett létező zenei jelenségről olvashatunk, miközben a magyarországi társadalom- és kultúratörténet több fontos kérdése is új fénytörésbe kerül.

 

A KÖTET TARTALOMJEGYZÉKE

I. RÉSZ
HELTAI GYÖNGYI: Transznacionális hatások a Fővárosi Operettszínház korai korszakában (1921–1926)
VARGA LUCA: „Tánczenénk ha gyors, ha lassú, számukra csak fület bántó zaj”. A kultúrairányítás és a rockzene közeledése a zenés színházi műfajok révén (1965–1987
*
KÉKESI KUN ÁRPÁD: Az operett militarizálása. A Fővárosi Operettszínház 1950-es Szabad szél-bemutatójáról
JÁKFALVI MAGDOLNA: A színháztörténet hulladéka. A Két szerelem című bányászoperett (1954)
*
RISKÓ KATA: A cigányzenekartól a népi zenekarig. Rácz Zsigmond és a zenepolitika változásai
LYNN M. HOOKER: A magyarországi „cigányzene” historiográfiája
GYÖRGY ESZTER: A magyarországi roma népzene története: autenticitás és hibriditás


II. RÉSZ
IGNÁCZ ÁDÁM: A feldolgozások helye a magyar populáris zene történetében. A szovjetizált tánczenétől a „koppintós" zenekarokig
SZEMERE ANNA: „A múltat végképp eltörölni…?” Emlékezetpolitika és gender Palya Bea és Gryllus Samu Én leszek a játékszered című albumában
*
KAPPANYOS ANDRÁS: Nagyformák a magyar pop- és rockzenében
RADNAI DÁNIEL SZABOLCS: Egység és heterogenitás. A Fonográf FG-4 című lemeze és a hetvenes évek magyar koncepcióalbumai
*
K. HORVÁTH ZSOLT: Pol-beat: forradalmi „népzene” egy posztheroikus korban. A Gerilla együttes a globális forradalmi tematika és az állami midcult között (1965–1971)
WAGNER SÁRA: A Syrius-mítosz töredékei és megközelítési kísérletei
HAVASRÉTI JÓZSEF: A magyar pop-rock zene kulturális emlékezetéről

UTAK, ESÉLYEK ÉS DILEMMÁK A HAZAI POPULÁRISZENE-KUTATÁSBAN (BESZÉLGETÉS)